6/17/2011

Olagligt goda frukostfrallor!



Glutenfritt bröd är svårt att få till riktigt bra. Men här är ett glutenfritt brödrecept som även "glutenätare" älskar och dom jag känner som inte tål gluten älskar desto mer! Varje gång jag bjuder på det, blir man förvånad att det är glutenfritt bröd. Detta är mitt absoluta favoritrecept på glutenfritt bröd! 


50 g jäst
6 dl mjölk
3 msk rapsolja
2 msk fiberhusk
1 dl fibrex
1 dl boveteflingor
4 msk honung (av bra kvalité)
2 tsk havssalt
Ca 7 dl glutenfri fin mjölmix Semper (Jag föredrar Semper framför Finax)


Så här mumsar du till det:


* Smula jästen i en bunke och häll på den kalla mjölken och oljan.
* Blanda tills jästen löser sig (jag använder en vanlig handvisp).
* Blanda ner fiberhusk, fibrex, boveteflingor, honung och salt.
* Rör om och låt stå i 10 min.
* Tillsätt 2/3 av mjölet och blanda med en trägaffel.
* Blanda i resten av mjölet och arbeta med trägaffeln (degen ska vara klibbig).
* Ta fram 2 bakplåtsklädda plåtar och 2 matskedar.
* Klicka ut ca 10-15 st frallor.
* Pudra frallorna med lite mjöl och strö över lite boveteflingor på dom.
* Täck med bakduk och låt jäsa i 1,5 timma.
* Sätt ugnen på 250 grader.
* Grädda mitt i ugnen i ca 8-9 min eller tills dom får en fin gyllene färg.
* Ta ut dom, lägg på galler, strö direkt över lite extra flingsalt över dom och låt svalna något.


Ha en underbar frukost!


Jag älskar blandningen av sött från honungen och det salta från flingsaltet. Mums! Jag använder enbart havssalt i all mat- och baklagning. Ett tips; smaka på en saltflinga från havet, sen smakar du några korn av bergssalt...

Förutom mjölet, så är saltet den viktigaste ingrediensen vid brödbakning. Den har många viktiga funktioner och jag har lärt mig att inte kompromissa med saltet, framför allt inte i brödbakning.



5 kommentarer:

Delenn sa...

Addet deg til Bloglovin' :)

Fin blogg!
Hilsen norsk cøliakier ;)

Jag sa...

Vad kul! Tack så jättemycket!

Nettan sa...

Dessa frallor blir verkligen super goda. Tack för recept och tips! //Nettan

Anonym sa...

Hej, jag bor utomlands och här finns inte boveteflingor bara bovetemjöl. Hur är flingorna? Ska jag ersätta dem med havre eller bovetemjöl tror du?

Jag sa...

Hej! Ursäkta en väldigt sen respons, men jag skulle nog prova ersätta med havregryn!